Πέμπτη, 10 Φεβρουαρίου 2011

Διακοπή του καπνίσματος: Θέλω αλλά δεν μπορώ

            

          

           Τα στατιστικά στοιχεία είναι καταπέλτης καθώς οι Έλληνες αποτελούν τους πιο θεριακλήδες της Ευρώπης και μάλιστα από πολύ μικρές ηλικίες. Ιδιαίτερα με τα νέα μέτρα αλλά και τις νέες τιμές των τσιγάρων δεν είναι λίγοι αυτοί που είτε σκέφτονται ή έχουν προσπαθήσει να το κόψουν. Δυστυχώς ακόμη και άνθρωποι με σοβαρά προβλήματα υγείας που λαμβάνουν ρητή εντολή από το γιατρό τους να κόψουν αυτή την βλαβερή συνήθεια σε μεγάλο ποσοστό δεν τηρούν την απόφασή τους να κόψουν το κάπνισμα ή σε πολύ σύντομο και σε κάποιες περιπτώσεις μεγαλύτερο διάστημα υποκύπτουν ξανά στον πειρασμό.
    
             Πέρα από τον ίδιο τον εθισμό του τσιγάρου και των ουσιών από τις οποίες αποτελείται όπως σε όλες τις περιπτώσεις εθισμών, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ο ψυχολογικός εθισμός και οι σχετικές δυσκολίες που συνδέονται με την διακοπή του τσιγάρου. 

            Για όλους τους καπνιστές το τσιγάρο αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ζωής τους και συνδέεται με συγκεκριμένες πράξεις και συνήθειες όπως ο καφές ή το φαγητό ενώ συνδέεται και με συγκεκριμένα συναισθήματα και καταστάσεις όπως η στεναχώρια, η χαρά, η πλήξη ή η χαλάρωση.

               Αν το τσιγάρο για εσάς είναι ένας τρόπος χαλάρωσης αναζητήστε εναλλακτικούς τρόπους, είτε αυτό είναι η άσκηση, είτε το περπάτημα, ή απλές ασκήσεις αναπνοής. Ακόμη και αντικείμενα σε ένα πρώτο στάδιο που απασχολούν τα χέρια σας όπως τα γνωστά αντί-στρες μπαλάκια μπορούν να φανούν ιδιαίτερα χρήσιμα. Στην περίπτωση όπου το τσιγάρο ήταν απαραίτητο μετά το τέλος ενός γεύματος αντικαταστήστε το την ίδια ακριβώς στιγμή με ένα υγιεινό σνακ ή ακόμη και μικρή ποσότητα ενός γλυκού ή καραμέλας, το οποίο σταδιακά θα πάρει τη μορφή συνήθειας και θα αντικαταστήσει το άναμμα ενός τσιγάρου. Αν σκεφτεί κανείς λογικά, είναι ελάχιστα τα τσιγάρα τα οποία ένας καπνιστής απολαμβάνει καθώς τα περισσότερα είναι αποτέλεσμα συνήθειας, αμηχανίας ή βαρεμάρας, όταν για παράδειγμα είμαστε κολλημένοι στην κίνηση. Έτσι αν το έχουμε πάρει απόφαση και το κίνητρό μας είναι δυνατό μπορούμε να αποφύγουμε μεγάλο αριθμό τσιγάρων και να το κόψουμε εντελώς κατ' επέκταση. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ειδοποιήσουμε και τους γύρω μας για την απόφασή μας να διακόψουμε το κάπνισμα για να προσαρμόσουν και αυτοί τις συμπεριφορές τους (π.χ. να μην καπνίζουν μέσα στο αμάξι μας) χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να καταφύγουμε σε υπερβολές καθώς πάντα θα υπάρχουν τσιγάρα και καπνιστές γύρω μας και το θέμα είναι το κατά πόσο εμείς θα εμμείνουμε στην αρχική απόφασή μας και πώς θα επιτύχουμε το στόχο μας και πώς θα διατηρήσουμε τα αποτελέσματά του μακροπρόθεσμα.

                 Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως είναι η διατήρηση της διακοπής του καπνίσματος καθώς είναι πολύ συχνό να έχει το άτομο που ήδη έχει διακόψει το κάπνισμα, υποτροπές. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην ακυρώνετε την προσπάθειά σας μεμιάς. Ακόμη και αν βρεθείτε σε μία στιγμή αδυναμίας και καπνίσετε ένα τσιγάρο μην θεωρήσετε ότι έχετε αποτύχει και μην υποτροπιάσετε πλήρως καπνίζοντας ολόκληρο το πακέτο. Ακόμη συχνά σε στιγμές μεγάλης χαράς ή λύπης και άλλων έντονων συναισθημάτων είναι πολύ πιθανό να υποτροπιάσετε. Μην ανάβετε τσιγάρο αλλά ακόμη και αν το κάνετε σκεφτείτε τι είναι αυτό που σας έσπρωξε να καπνίσετε και λύστε το με διαφορετικό τρόπο. Τις στιγμές που το τσιγάρο μπορεί να σας λείπει ή να ζηλεύετε κάποιον που καπνίζει σκεφτείτε μία σειρά από πράγματα που έχετε κερδίσει με την επιλογή σας να διακόψετε το κάπνισμα. Ίσως αν σκεφτείτε την αγκαλιά που χωρίς να νιώθετε άσχημα θα κάνετε στο παιδί σας ή το ανίψι σας, τις ώρες που μπορείτε να αφιερώσετε στο αγαπημένο σας άθλημα ή ακόμη και τα λεφτά τα οποία γλιτώνετε από τα πακέτα που δεν αγοράζετε. Σε κάποια άτομα μπορεί να είναι βοηθητικό τον πρώτο καιρό να αγοράζουν μικροδωράκια στον εαυτό τους με τα λεφτά που ΘΑ έδιναν για τσιγάρα και τώρα μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν για κάτι άλλο. Για παράδειγμα, ένα ωραίο γλυκό, ένα καινούριο περιοδικό ή ένα ζευγάρι σκουλαρίκια θα σας θυμίζουν ότι αυτά τα λεφτά τα ξοδεύετε χωρίς ταυτόχρονα να κάνετε κακό στον εαυτό σας.

                  Κάποιοι ερευνητές στο εξωτερικό, υποστηρικτές της θεωρίας της μάθησης συστήνουν ακραίες λύσεις όπως για παράδειγμα στην περίπτωση των καπνιστών, να καπνίσουν τόσα τσιγάρα ώστε να φτάσουν σε σημείο να κάνουν εμετό γιατί έτσι θα συνδέσουν την άσχημη αυτή αίσθηση με το κάπνισμα και έτσι θα αποφύγουν και την ίδια τη συνήθεια. Εγώ πιστεύω πως είναι θέμα θέλησης, κινήτρων και μόνο ισχυρής επιθυμίας και μόνο έτσι μπορεί να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα και με διάρκεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου